Pro rodiče

Máme rádi podzim

 

Součástí projektu je eko výukový pořad pro děti, který: proběhl již  v květnu: Žížalí kouzlení.

Součástí projektu je vyhlášení soutěže pro celé rodiny:

 Vyrobte si podzimní dekoraci, podzimní strašidýlka z přírodnin.

Termín odevzdání do školky : 3. 11. 2023

S dětmi uspořádáme výstavku, ohodnotíme a odměníme.

Projekt bude zakončen úklidem, zazimováním zahrady s táborákem (termín:  11. 11. 2023).

 

Akce podpořena  z grantu MČ Praha 4 – Libuš

 

  Mùa thu vui tươi

 

Toàn bộ dự án sẽ bắt đầu từ tháng 10 và sẽ kéo dài đến cuối tháng 11.
Dự án bao gồm các chương trình giáo dục sinh thái dành cho trẻ em, kéo dài từ tháng 9 đến tháng 12.
Một phần của dự án là công bố cuộc thi dành cho cả gia đình:
Bạn hãy làm trang trí cho mùa thu.Hãy đem đến lớp đến ngày: 3. 11. 2023

Chúng tôi sẽ tổ chức một cuộc triển lãm dành cho trẻ em cùng khen thưởng những trang trí thu đẹp nhất.

Dự án sẽ kết thúc bằng cách dọn dẹp vườn, tổ chúc sự nướng thịt

 (  11. 11. 2023)

 Sự kiện được tài trợ từ Thành phố Praha 4 – Libuš

 

 

Vánoční fotografování 20.11. od 8,30h

 

Vyšetření očí proběhne pro zájemce    30.4. 2024

 

Projekt: Mám se na pozoru

Projekt je podpořen finančně MČ pro nejstarší děti.

Téma:

JAK SE MÍT DOBŘE – „Tři bratři a zakletá princezna“       

 ŠIKANA – „Jak se žije tučňákům ve škole“

 NEBEZPEČÍ ODHOZENÝCH JEHEL – DROGY – „Jak si děti hrály se stříkačkami“

 JAK POROZUMĚT SVÉMU TĚLU II. – dva na sebe navazující bloky 

 

Termíny: 7.11., 14.11., 21.11., 28.11. a 5.12.

 

 

Kulturní akce na školní rok 2023/2023

 

6.10.2023 – Oskárek v pohádkové knížce

23.10.2023 Záchranáři – projekt MČ

30.10.2023 Co medvědi nevědí – Divadlo Koloběžka

6.11.2023 Řemesla na hradě

30.11.2023 – Lapálie čerta Bonifáce

1.12.2023 – Mikulášská nadílka

18.1.2024 Popletená zimní pohádka – Divadlo Koloběžka

26.3.2024 Jak Oskárek našel petrklíč

26.4.2024 O Princezně Pampelišce – Divadlo Koloběžka

17.6.2024 – Rozloučení s předškoláky

 

 

 

Organizace školního roku 2023/2024

Školní rok 2023/2024 v MŠ K Lukám bude zahájen v pondělí 4. září 2023

Podzimní prázdniny připadnou na čtvrtek 26.  října a pátek 27. října 2023

  • Vánoční prázdniny budou zahájeny v sobotu 23. prosince 2023 a skončí v úterý 2. ledna 2024. MŠ K bude pravděpodobně v této době uzavřena. Provoz v MŠ bude od středy 3. ledna 2024
  • Jednodenní pololetní prázdniny připadnou na pátek 2. února 2024
  • Jarní prázdniny v délce jednoho týdne jsou podle sídla školy stanoveny od 5. do 11. února 2024 – provoz v MŠ může být omezen.
  • Velikonoční prázdniny připadnou na čtvrtek 28. března 2024 – provoz MŠ může být omezen, v pátek 29. 3. 2024 je státní svátek
  • Hlavní prázdniny budou trvat od soboty 29. června do neděle 1. září 2024 – MŠ bude otevřena podle schváleného prázdninového provozu.
    Nový školní rok 2024/2025 začne v pondělí 2. září 2024.Na základě vyhlášky č.43/2006 Sb. o předškolním vzdělávání, § 3 odst.1 Vás upozorňuji na možnost, že v době letních prázdnin mohou být mateřské školy v naší MČ uzavřeny, a to od 1.7.2024 do 31.8.2024. O provozu či uzavření MŠ rozhodne Rada MČ. Informaci o této skutečnosti dostanete nejpozději do 30. 4. 2024.

 

 

 

 

 

Rodiče pozor!

ŘEKNĚTE SI O BALÍČEK FINANČNÍ ÚLEVY VE ŠKOLSVÍ:

 

https://pomocprazanum.praha.eu/cz/balicek-skolstvi

 

 „Balíček okamžité pomoci Pražanům“

  1. Příjem žádostí je dne 26. 9. 2022 a 3. 10. 2022 v době od 7:00 – 9:00h

v kanceláři u kuchyně u paní Vodvářkové.

  1. Žádost je možné podat pouze
  2. osobně pověřené osobě na předepsaném formuláři (ke   stažení na webu, v odkaze na Balíček)
  3. Na příspěvek není právní nárok.
  4. Vyrozumění o vyhovění žádosti bude předáno v přiměřené lhůtě žadateli.

 

V Praze dne 20. 9. 2022

S účinností od 22. 9. 2022                                   

                                                                                Marta Hrubá, ředitelka MŠ

 

 

Organizace školního roku 2022/23

Kdy je začátek školního roku 2022/2023?

Žáci základních a středních škol se vrátí do lavic ve čtvrtek 1. září 2022.

Jak vychází státní svátky na podzim a podzimní prázdniny?

  • 28. září 2022                  Den české státnosti –  středu.
  • 26.-27. říjen 2022           podzimní prázdniny
  • 28. října 2022                 Den vzniku samostatného Československa-  pátek
  • 17. listopad 2022           Den boje za svobodu a demokracii – čtvrtek.

Vánoční prázdniny v roce 2022

Vánoční prázdniny v pátek 23. prosince 2022 a končí v neděli 1. ledna 2023..

Pololetní prázdniny: pátek 3. února 2023

Jarní prázdniny v roce 2023 pro Prahu 1 – 5:

13.3. – 19.3. 2023

Velikonoční prázdniny : od čtvrtka 6. dubna do pondělí 10. dubna.

  1. květen – pondělí
  2. května Den vítězství – pondělí.

Letní prázdniny začínají v sobotu 1. července 2023.

 

 

 

 

 

 

 

Pracovní listy:

 

Pálení čarodějnic

Jarní pracovní lisy

Jarní cvičení a další hrátky

Velikonoce1

Velikonoce2

Velikonoce3

Velikonoce4

Velikonoce5

Velikonoce6

Velikonoce7

Velikonoce8

Jarohrátky

Pracovní listy

Úkolníček 2 – domácí zvířata

Logickohrátky

 

 

 

 

 

 

 

 

                     

 

Informace pro rodiče

Telefon stará budova: 261 910 135, 704 616 862

Telefon nová budova:    třída Hvězdičky  704 616 860

                                         třída Planetky    704 616 861

Ředitelka : 739 022 365

Internetové stránky: www.msklukam.cz

e- mail: msklukam@email.cz

Číslo účtu: 76 14 53 29/0800

Stravné   děti do 6let – 45Kč, děti OŠD – 48Kč         

školné 960 Kč            

platit do 15. v měsíci

Dvacatero vzkazů rodičům od jejich dětí

 

  1. Nerozmazlujte mě.

Vím dobře, že bych neměl dostat všechno, oč si řeknu – já vás jen zkouším.

  1. Nebojte se být přísní a pevní.

Mám to raději – cítím se tak bezpečnější.

  • Nedovolte, abych si vytvořil špatné návyky.

 

Musím spoléhat na vás, že je včas odhalíte.

  • Nedělejte ze mě menšího, než jsem.

 

Nutí mě to, abych nesmyslně jako „velký“.

  • Nehubujte, nenadávejte a nedomlouvejte mi na veřejnosti.

 

Daleko víc na mě zapůsobí, když se mnou promluvíte v klidu a soukromí.

  • Nevnucujte mi, že mé chyby jsou těžké hříchy.

 

Nabourává to můj smysl pro hodnoty.

  • Nenechte se příliš vyvést z míry, když vám řeknu, že vás nemám rád(a).

 

Nejste to vy, koho nenávidím, ale vaše moc, která mě ohrožuje.

  1. Nechraňte mě před všemi následky mého jednání.

Potřebuji se někdy naučit snášet obtíže a bolest.

  • Nevěnujte přehnanou pozornost mým drobným poraněním a bolístkám.

 

Dokážu se s nimi vyrovnat.

  • Nesekýrujte mě.

 

Musel bych se bránit tím, že budu „hluchý“ a budu dělat mrtvého brouka.

  • Nedávejte ukvapené sliby.

 

Pamatujte si, že se cítím mizerně, když se sliby nedodržují.

  • Nezapomínejte, že se nedokážu vždycky vyjádřit tak, jak bych chtěl(a).

 

Nejsem proto někdy zcela přesný(á) a nebývá mi rozumět.

  • Nepokoušejte nadměrně mou poctivost.

 

Dostanu strach a pak lžu.

  • Nebuďte nedůslední.

 

To mě úplně mate.

  • Neříkejte mi, že mě nemáte rádi, i když někdy dělám příšerné věci.
  • Neříkejte, že mé obavy a strach jsou hlouposti

 

Pro mne jsou hrozivě skutečné a hodně pro mě znamená, když se mi snažíte porozumět.

  • Nesnažte se mi namluvit, že jste dokonalí a bezchybní.

 

Hrozně mě šokuje, když zjistím, že to tak není.

  • Nikdy si nemyslete, že je pod vaši důstojnost se mi omluvit.

 

Po upřímné omluvě se můj vztah k vám stává ještě vřelejší.

  • Nezapomínejte, jak rychle dospívám.

 

Je to určitě těžké, držet se mnou krok, ale prosím – snažte se!

  • Nezapomeňte, že nemohu dobře vyrůst bez spousty lásky a laskavého porozumění.

 

Ale to vám nemusím říkat, že NE?

 

 

 

 

 

 

 

 

Pražští hygienici radí, jak omezovat nemocnost dětí ve školkách
Nástup dětí do předškolního zařízení přináší řadu změn pro celou rodinu. Mění se denní režim rodiny i dítěte. Dítě se musí vypořádat s odloučením od rodičů a přichází do kolektivu vrstevníků. Tato zásadní změna pro dítě je mnohdy doprovázená výskytem častých nemocí.

Návštěva předškolních zařízení má pro dítě významný vliv na jeho duševní i fyzický rozvoj. Podle názoru Hygienické stanice hlavního města Prahy (dále jen „HSHMP“) je ale velmi důležité, aby byla dodržena určitá preventivní opatření, kterými můžeme předcházet zvýšené nemocnosti u dětí. Mezi zásadní preventivní opatření patří zejména očkování dětí a dodržování základních hygienických návyků.

Nemocné děti se léčí v klidu svého domova, ne ve školce

Opakované infekce u dětí předškolního věku jsou normálním, běžným jevem, kdy se rozvíjí imunitní odpověď a buduje tzv. imunitní paměť.

Kromě kašlů a rým děti často onemocní i dětskými virózami, jako jsou neštovice či  pátá dětská nemoc. I tato onemocnění k dětskému věku patří. Vzhledem k tomu, že jde o virová onemocnění, léčí se hlavně klidem, pobytem na lůžku a mírněním příznaků. Důležitá je dostatečná doba rekonvalescence (období po nemoci).

Pokud jsou však infekční epizody časté a mají závažný průběh nebo jsou provázeny netypickými klinickými projevy, v takových případech se jedná o poruchy imunitního systému, které již vyžadují speciální vyšetření u imunologa.

Nemocné dítě nepatří do předškolního zařízení, je zde velká pravděpodobnost přenosu infekce na ostatní děti. Buďte ohleduplní k ostatním dětem i personálu předškolních zařízení.

Nemocem lze předejít, když děti učíme správně si mýt ruce

Podle Světové zdravotnické organizace se až 80 % všech infekcí přenáší špinavýma rukama. Veďte děti ke správným hygienickým návykům, naučte je správně si umývat ruce, a to zejména po použití toalety, po příchodu z venku, před jídlem, po smrkání, kýchání a kašlání či hraní si s domácími mazlíčky apod.

Podrobný návod, jak děti hravou a poutavou formou vést ke správnému a účinnému mytí rukou najdete v osvětovém letáku Státního zdravotního ústavu „Aby ručičky byly jako rybičky“, jehož nedílnou součást tvoří metodické pokyny, jak leporelo při práci s dětmi co nejlépe využít, aby si zásady techniky správné hygieny rukou děti osvojily co nejlépe.

Ke stažení:

►  osvětové leporelo Státního zdravotního ústavu „Aby ručičky byly jako rybičky“ (pdf; 5,24 MB)

► metodické pokyny k leporelu (pdf; 307 kB)

Zdroj: SZÚ

Čím můžeme podpořit imunitu

u malých dětí?

► Správnou výživou u dětí spočívající v časté konzumaci čerstvého ovoce a zeleniny, které jsou přirozeným zdrojem vitaminů.
► Pravidelným pohybem a pobytem dětí venku na zdravém vzduchu.
► Vhodným oděvem pro dítě (adekvátní oděv a obuv k aktuálnímu počasí).
► V případě nemoci dítěte, dopřejte dítěti dostatečně dlouhou dobu pro léčbu a také následnou rekonvalescenci, předčasný návrat do kolektivu po nevyléčené rýmě může vést k další nemoci.
► Dítě potřebuje dostatečný odpočinek, dlouhý a nerušený spánek.
► Otužování dětí přispívá ke zvýšení imunity.

Imunitu děti zvyšuje očkování

Ke zvýšení imunity vašeho dítěte lze doporučit i tzv. nepovinné očkování, a to zejména očkování proti pneumokokům, meningokokům a proti žloutence A. Pneumokoky vyvolávají závažné, život ohrožující onemocnění mozku a jsou též častými původci zápalů plic a zánětů středního ucha. Novorozenci mají očkování hrazeno ze zdravotního pojištění, a je chybou ho nevyužít. Meningokoky vyvolávají závažné fatální onemocnění mozku s velmi rychlým průběhem. V současné době jsou k dispozici očkovací látky proti meningokokům skupiny B, C, Y, které se v našich podmínkách vyskytují. I když vakcíny nejsou levné, dají vám jistotu, že vaše dítě je chráněno. Žloutenka A, tzv. nemoc špinavých rukou je infekční onemocnění s povinnou hospitalizací, následným dietním režimem nemocného a omezením pohybu pro všechny osoby v kontaktu s nemocným na dobu 50 dnů po nákaze. Doporučované očkování vzhledem k omezením, které se nemocného a jeho okolí týkají, je jednoznačným ziskem pro dítě a celou rodinu.  Onemocnění je často zavlečeno z míst hojně turisty navštěvovaných (Itálie, Chorvatsko, Španělsko, Tunis, Maroko, Egypt), vakcína není sice levná, chrání však až 25 let.

Všechna tato očkování lze doporučit i personálu škol, který je vystaven vyššímu riziku přenosu infekce při práci s malými dětmi. Následná protiepidemická opatření v kolektivu, kde k výskytu onemocnění došlo, (která u žloutenky A trvají 50 dní) se očkovaných osob netýkají.

U dětí s častými respiračními infekcemi zvažte i očkování proti chřipce, které u nás není využíváno, u dětí má však velmi dobrý efekt, a např. v USA je 60 % dětí do 15 let věku každoročně očkováno. Také personál by se měl nechat očkovat, neboť toto očkování přináší jednoznačný profit.

Zdravotní pojišťovny přispívají na očkovací látky, je žádoucí příspěvky k těmto očkováním využít.

Přejeme Vám, aby Vaše dítě prožilo v předškolním zařízení jen radostné a obohacující chvíle.

V Praze 11. 9. 2018

Ing. Anna Füleová
ředitelka odboru hygieny dětí a mladistvých

MUDr. Zdeňka Jágrová
ředitelka protiepidemického odboru

Použité zdroje:

▪ Prof. MUDr. Anna Šedivá, CSc., Univerzita Karlova v Praze, 2. lékařská fakulta a Fakultní nemocnice v Motole, Ústav imunologie, dostupné na:

 

 

 

Činnosti zaměřené na rozvoj zrakového a sluchového vnímání

Profil prvňáčka

Marek Herman: Vypadá to, že se svět zbláznil

Každé dítě ze všeho nejvíce potřebuje něžnou a spokojenou mámu, říká vysokoškolský učitel Marek Herman s tím, že je to naprosto jednoduché a není potřeba nic nového vymýšlet.

Neznám žádného psychologa, který by řekl, že je střídavka dobrá věc

čtvrtek 28. prosince 2017, 11:05

„Vždycky mě zajímalo, proč se někomu daří a jinému ne. Ale to, co člověk dělá, proč to dělá a jestli je v životě spokojený, tak o tom všem se rozhoduje ve věku, kdy nám bylo méně než šest let. V té době se totiž v hlavě tvoří plán, co udělám se svým životem, je to náš ,životní scénář‘. A k tomu, aby plán dobře vyšel, potřebujeme hlavně něžnou náruč mámy. Taky pevného a spolehlivého tátu. Ale na prvním místě mámu, tvrdí.

Máma je totiž podle něj nikým a ničím nenahraditelná. „Vazba mezi ní a malým dítětem je naprosto unikátní a v přírodě nic podobného nenajdete. A vždycky platí jednoduchý princip: spokojená máma, spokojené dítě. Když je máma spokojená, dítě si to z ní „vezme samo“. Umí to. I proto má Marek Herman pocit, že se svět snad zbláznil.

„Dneska se například objevují trendy, které razí zásadu, že není žádný rozdíl mezi mámou a tátou, je prostě jen Rodič 1 a Rodič 2. Co jsou to, proboha, za výmysly? Ale bohužel žijeme v době ,tekutých písků‘ – každý má ve všem pravdu a vlastně ani neexistuje špatný názor, což je výplod politické korektnosti a samozřejmě naprostá hloupost,“ říká. Nesouhlasí se střídavou péčí, ani s otci na mateřské, tedy spíš otcovské dovolené.

„Střídavou péči si vymysleli negramotní právníci a totálně tím po rozvodu rozvracejí i to málo, co z rodiny zbylo. Neznám žádného psychologa, který by řekl, že je střídavka dobrá věc. Nejlepší by samozřejmě bylo, kdyby se rodiče dokázali domluvit a nerozváděli se. Někdy to ale nejde. Takže střídavá péče se vymyslela hlavně pro rodiče, kteří se neumějí dohodnout jako dospělí lidé, ale chovají se jako přerostlá děcka. Maskuje se to samozřejmě jako ochrana zájmů dítěte. Přitom ten, kdo na to doplatí, je vždycky dítě. Je to vlastně takové nedospělé rozhodnutí dospělých,“ tvrdí Marek Herman.

Máma je nikým a ničím nenahraditelná. Vždycky platí: spokojená máma, spokojené

Selhání otců

„Opravdu nevidím jediný důvod, proč se tvářit, že je normální, když budou tátové chodit na mateřskou. Je to typický výmysl dnešní doby, kdy si všichni myslí, že můžou všechno a nebude to mít žádné důsledky. Ale ono to samozřejmě následky bude mít! Muži by se v první řadě měli postarat o to, aby fungovali jako skuteční chlapi. Někteří tátové to teoreticky mohou zvládnout. Ale má to háček: zvládnou to jen po chlapsku. Dítě ale přece v prvé řadě potřebuje vlídnou a něžnou mámu. A pak spolehlivého a pevného tátu.

Nebo ještě jinak: vazba mezi mámou a dítětem je vrozená. Vzniká od první vteřiny po početí. Vazba mezi tátou a dítětem je pouze získaná. Táta se tátou musí naučit být. A to je přece obrovský rozdíl,“ vysvětluje.

Otec je pro rodinu zdrojem ochrany a jistoty. „Táta má pro dítě tři dary. Prvním je pozvednutí, kterým symbolizuje přijetí dítěte po narození: jsem tvůj otec. Druhým darem je doprovod při přechodu od chlapce k muži nebo od dívky k ženě. Ten je nejdůležitější. A třetím darem je požehnání do života: žehnám, aby se ti dařilo, abys pokračoval v mém životě, abys pokračoval v naší rodinné linii. Kde jsou muži, kteří by tyto dary dětem dávali?

Znáte někoho? Já ne. Hledám vnitřní poctivou mužskou sílu. A nic nevidím. Táta symbolizuje řád a limit.  Požadavek a zátěž. Ale hlavně by měl být pevnou a spolehlivou oporou. A nejlepší, co se může rodině stát, je, když dítě zažije mámu a tátu jako pevný a spolehlivý pár. To je skoro jako zázrak: základní opěrná deska našeho života. Když rodiče drží pohromadě.

Více než polovina manželství se ale dnes rozvádí a v 95 procentech případů se o rozpadlou rodinu starají ženy jako samoživitelky. Takže role táty jako spolehlivé opory je v reálu bohužel naprostá iluze. Proto mluvíme o 20. století jako o století selhání otců,“ říká Marek Herman a dodává, že většina mužů prostě jen zůstala dětmi. „Dětští muži absolutně nechápou, co je odpovědnost a spolehlivost. Jsou to pro ně cizí slova.“

Marek Herman: je pedagog a lektor osobního rozvoje. mj. je spoluzakladatelem projektu Začít spolu, zaměřeného na výchovu dětí v mateřských školách. Přednáší na Univerzitě Palackého v Olomouci a VŠE v Praze. Ve svých seminářích se soustřeďuje zejména na sebepoznání a výchovu dětí do šesti let. Je mj. autorem knihy Najděte si svého marťana.

FOTO: archív Marka Hermana

Podle něj ale každý v sobě má kus ženy a kus muže. „Žena je něha, milost a soucit. Muž pak síla, řád a opora. Proto je důležité, aby každý uměl v sobě svoji ženu i svého muže objevit. To platí pro nás pro všechny. Ano: každý muž potřebuje v sobě objevit svoji ženskou část. Svoji intuici, svůj soucit a něhu. Ženy totiž byly historickými okolnostmi donuceny v sobě najít tu mužskou část: musely se umět postarat o sebe a celou rodinu, musely se naučit být samostatné.

Začalo to průmyslovou revolucí, pokračovalo první světovou válkou a následně první hospodářskou krizí. To všechno jsou zlomy, kdy docházelo k masovému selhání otců. Tehdy jsme nedokázali ochránit svoje ženy a děti. Nejhorší ale byla druhá světová válka. Tu označujeme jako ,definitivní zúčtování s otcem‘. To totiž byla apokalypsa, ve které muž ženu fatálně zradil: vraždil, ničil a znásilňoval v naprosto nepředstavitelných rozměrech, které se vymykají jakémukoli chápání lidskosti. Popřeli jsme princip života, popřeli jsme ženu jako dárkyni života, zradili jsme ji,“ říká Marek Herman.

Ztráta komunikace

Do našich životů naprosto nekontrolovaně vtrhly moderní technologie. Stalo se to rychle a nevratně. Dnes dochází k atomizaci rodiny – každý je spojený hlavně se svým mobilem nebo tabletem, živé lidi jsme vyměnili za sociální sítě a brouzdání po internetu. Podle Marka Hermana technologie devastují rodinu, vytrácí se přirozená rodinná soudržnost, kdy si lidé doma povídali nebo se scházeli aspoň k jednomu společnému jídlu za den.

Často to začíná pohodlností. „Když dáte malému dítěti do ruky telefon nebo tablet, jste rázem na velmi tenkém ledě,“ říká Marek Herman. „K tomu, abych se mohl zdravě vyvíjet, potřebuju hlavně něhu, doteky, vůni a hru pohledů. Potřebuju být s lidmi, které mám rád, potřebuju s nimi přirozený kontakt. Do šesti let každý z nás potřebuje ,velký pytel něhy‘, a když ho nedostane, bude ho v podstatě celý život hledat. Rozumíte? Když dítěti prostě dáte do ruky tablet, tak místo aby se dotýkalo živého člověka, bude se dotýkat přístroje. A místo člověka začne navazovat vztah s modrou obrazovkou,“ vysvětluje.

„Největší potřebou každého člověka je přece něžný a důvěrný vztah. Proto lidi milují technologie, protože je to dokonalá iluze, že k někomu patříme, že jsme s někým ve spojení, že na nás někomu záleží. Zdá se, že můžeme být neustále s někým v kontaktu. S tisíci přáteli. Ve skutečnosti jde ale jen o zoufalou samotu na síti.

Podle výzkumů víme, že dvanáctileté děti jsou čtyři až šest hodin denně připojeny k sítím. To, co žijí, je jedna velká iluze. Dneska už mluvíme o technologiích jako o nové formě drogy. Jedná se o tzv. nelátkovou závislost, jde prostě jenom o náhražku skutečného života, nic víc. Mobily nás okrádají o intimní prostor a přirozenou samotu, mnoho lidí má pocit, že musí být neustále k dispozici. Mobil například ruší také tzv. ,institut odloučenosti‘: když se vzdálíte od svého partnera na dva tři dny, začne se vám po něm obvykle stýskat.

Dnes mají děti všechno ještě předtím, než potom začnou toužit. Jsou zpovykané a unuděné. Teď se to stane i dospělým.

To ale neplatí, když si budete volat a psát esemesky. Po návratu si pak chcete říct, co je nového, ale zažijete jen tupé prázdno, protože jste si už všechno řekli nebo napsali,“ říká Marek Herman.

Dnes podle něj žijeme na křižovatce. „Z internetu informací budeme přecházet do internetu zážitků. Díky virtuálním brýlím budeme sledovat finále Wimbledonu přímo z první řady. Nebo operaci srdce, kterou budeme pozorovat z půl metru přímo na operačním sále v New Yorku. Stačí si jen koupit program. Otevírá se prostor, kdy ,všichni budou moci zažít všechno‘. Mnoho lidí si tak dříve nebo později nechá ukradnout svoje sny.

Největší zločin, který jsme dětem za posledních 50 let udělali, bylo to, že jsme jim vymazali ze života touhu. Dnes mají děti všechno ještě předtím, než potom začnou toužit. Jsou zpovykané a unuděné. Teď se to stane i dospělým. Je to cesta do pekel. Evoluční mechanismy jsou totiž jasné: mozek je šťastný, jen když usiluje. Potřebuje se těšit, potřebuje mít hlad, zimu, žízeň. Jsme spokojení, když se musíme snažit a přemáhat. Když máme povinnosti. To všechno jsme ale v konzumní společnosti ztratili. Zralou osobnost poznáte podle toho, že je schopná odložit příjemný zážitek. Touhu totiž objevíte až v dlouhých časech. Bez ní život zmrtvíte,“ dodává

 

Adaptační týden v MŠ K Lukám

(Chmelíková, META)

Praha 4 – Libuš je oblastí, kde se vyskytuje vysoké množství cizinců a to převážně vietnamského původu (v blízkosti se nachází SAPA). Dvoutřídní mateřská škola K Lukám s kapacitou 56 dětí má nejvyšší koncentraci cizinců v okolí a to 46% z celkového počtu (2017/2018). Každoročně se zde na začátku školního roku koná adaptační týden pro děti vietnamské národnosti. Adaptační týden pomáhá k orientaci v chodu mateřské školy a seznámení se se základními frázemi v českém jazyce.

Na zahájení adaptačního týdne v MŠ K Lukám, probíhá vstupní pohovor s rodiči za přítomnosti tlumočníka, kterého poskytuje klub Hanoi. Paní ředitelka sdělí rodičům veškeré důležité informace spojené s nástupem dítěte do mateřské školy, jako například potřeba náhradního oblečení pro dítě, jak fungují nástěnky, vyzvedávání dětí, ale také, že když je dítě nemocné, je důležité, aby zůstalo doma. Při této příležitosti se také představila zástupkyně městské části Libuš, která má na starosti projekt na integraci od ministerstva vnitra. Rodiče dostali kontakt na dětského lékaře a psychologa, kteří spolupracují s tlumočníkem. Také byly rodičům představeny akce od městské části.

Adaptační týden probíhá jako kurz adaptace na prostředí a denní režim v mateřské škole. Vedou ho externistky (2 lektorky, 1 tlumočnice) tři hodiny denně po dobu třech dní. Během této doby se děti naučí, kdy a kam si chodí umýt ruce, stolování, pravidla na hřišti, stát v kruhu, práce s modelínou, jak to chodí při svačině a obědě, jak správně sedět u stolu a také jsou seznámeny s tím, do jaké třídy budou v normálním provozu školky chodit. Během tohoto kurzu se děti učí i základní pokyny v českém jazyce, a také základní slovní zásobu – názvy barev, zvířat apod. V průběhu dne navštěvují paní učitelky děti, aby si na sebe vzájemně zvykly.